top of page

'Carmina Burana' la Opera Națională Română Iași - principes artis mundi


fragment „O, fortuna” - Fortuna Imperatrix Mundi, Carmina Burana, de Carl Orff

interpretează Corul, Orchestra și Baletul ONRI - 2 iunie 2022



'Carmina Burana' la ONRI - principes artis mundi

(trad.) 'Carmina Burana' la ONRI - împărăteasa lumii artelor


Stagiunea lirică 2021 -2022 a Operei Naționale din Iași e pe sfârșite. Opera, la 65 de ani ai săi a amintit că nicio saga nu se desfășoară, fără deschiderea ochiului critic spre orizonturi, care conturate prin măiestria și sincretismul artelor devin tangibile.


Un an social al întrebărilor, al renunțărilor și al răsturnărilor de situații, 2017, avea să ridice cortina culturală pentru spectacolul „Carmina Burana” la Opera Națională Română Iași. Premiera absolută, din 11 martie 2017 avea să anunțe coroborarea tuturor artelor pentru realizarea cantatei lui Carl Orff. De cinci ani încoace, afișul spectacolului garantează prezența pe scenă a celor patru, deja devenite instituții culturale ale Iașului : Baletul Operei Naționale din Iași, Corul Operei Naționale Iași, Corul de Copii al Municipiului Iași, Orchestra Operei Naționale din Iași. Acești patru titani sunt acompaniați negreșit de un careu de ași, după cum bine propune la mise-en-scène imaginată de compozitor. Reprezentația din 2 iunie 2022 ne-a oferit la scenă pe Soprana - Manuela Barna Ipate, Baritonul - Alexandru Constantin, Tenorul - Andrei Fermeșanu, Actorul - Gabriel Doru.


Cronicile de artă spun că această operă nu presupune în sine o poveste, deci nu putem vorbi despre o intrigă întreținută de relația dintre personaje, dar putem vedea și asculta protagoniștii care se confundă cu rolul artistic asumat. Baletul interpretează rolul Baletului, corul este Corul, Soprana este impersonată de soprană, Baritonul este bariton, Tenorul este adus la viață de către tenor. Actorul nu poate fi redat decât de către un actor. Peste toate acestea, orchestra are rolul muzicii lirice absolute, care țese asupra lumii artelor. Astfel apare tabloul general al spectacolului genial interpretat de coregraful Ioan Tugearu, care semnează și regia. Din scaunul de stal, spectatorul novice sau experimentat în audierea și vizionarea spectacolelor de operă nu contenește cu întrebări și mirări. Cine este Tenorul? Ce soprană interpretează Marea Împărăteasă? Ce voce are Baritonul! Ce Cor minunat avem!


Spectacolul devine astfel o punte spre cunoașterea în profunzime a ansamblurilor artistice care compun o Operă. Exrapolând, „Carmina Burana” propune construcție de povestire în ramă sau povestirea în povestire, adică cele 24 de poeme culese de Carl Orff și valorificate muzical, alcătuiesc ipostaze de viață, situații sau mari teme de gândire asupra cărora omului i se impută liberul arbitru. Videoclipul din articol surprinde 90 de secunde din prima scenă, din reprezentația din 2 iunie 2022. Cel mai celebru număr, care deschide lucrarea este valorificat peste tot în lume în marile abordări scenice sau de film. O, fortuna interpretată ca un întreg spectacol, implică baletul, corul și orchestra. Opera Națională din Iași promovează creația coregrafului Tugearu și a scenografului Viorica Petrovici, prin prisma „ideii centrale că deasupra tuturor oamenilor stă Destinul, întruchipat de zeița Fortuna. Ea dirijează parcursul existenței, ridică și coboară destine, de unde metafora plastică a roții, care se învârte fără oprire.”(sursa: www.operaiasi.ro)


Spectatorul este exaltat de energia din scenă. Orchestra, sub bagheta dirijorală a lui Jin Wang a adus forțele mistice ale naturii în auzul participanților. Compartimentul percuție este adulat cu această bucată muzicală, care într-un pefect acord cu vocea puternică a corului a produs sugestia tunetelor și furtunilor în sufletul auditoriului. Aceeași muzică încheie spectacolul, iar astfel răvășiți de măiestria protagonișilor, răsplătită prin ropotele de aplauze confirmă faptul că melomanul ieșean își cunoaște mai profund artiștii lirici, maestrul de cor Manuel Giugula, dirjorul corului de copii Raluca Zaharia, coordonatorul coregrafic Cristina Todi. Însă, spectatorul nu pleacă acasă fără imaginea artiștilor balerini dansând Fortuna, Regele, Moartea, Primăvara, Omnia, Lebăda, Nava fără Cârmă. Reverențele s-au aplecat către Monica Ailesei, Rumi Nishiguchi, Bogdan Tuluc, Roua Spătărescu, Juan Cruz Luque, Vlad Mărculescu, Anca Andronache, Eva Visconti, Maria Cotorobai, Alexandru Radu, Dănuț Melenciuc.


~ va continua ~


Comentários


bottom of page