top of page

Opera ca destinație, Opera ca dragoste, 66 de ani de lirică ieșeană

Updated: Sep 10, 2023

3 noiembrie este aleasa dată pentru inaugurarea scenei lirice ieșene cu spectacolul Tosca, capodoperă pucciniană, în anul de legendă 1956. Opera de Stat Iași se naște. Melomanii închină o cupă de șampanie la fiecare aniversare, an de an, bucurându-se de muzica lui Giacomo Puccini și a compoziției sale sentiment, în unul dintre cele mai frumoase teatre din Europa, artistic și arhitectural, Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, din Iași. De 66 de ani opera este acolo unde bate o inimă de meloman.


După 66 de ani, același succes fulminant: Tosca

Carlos Almaguer - Scarpia, Aurelia Florian -Tosca, Daniel Magdal - Mario Cavaradossi

Aniversarea instituției lirice ieșene celebrată pe 3 și 4 noiembrie 2022 reiterează însemnele succesului de sală: creatorii, soliștii, Corul Mare și Corul de Copii, dirijorii, Orchestra, Baletul, distribuțiile, managementul ireproșabil și publicul avizat, #oameniioperei. Simbol în inima melomanilor de pretutideni, opera Tosca, de Giacomo Puccini se joacă, de 66 de ani pe scena Operei Națională Iași, la fiecare 3 noiembrie. Aniversarea din 2022 se prelungește cu încă o seară de spectacol, pentru un public cultural însetat de magia producțiilor lirice locale. Afișul celor două reprezentații completează distribuții excepționale: soprana Aurelia Florian (invitată)/ soprana ieșeancă Simona Titieanu, în rolul Floriei Tosca; baritonul Carlos Almaguer, în rolul zbirului Scarpia; tenorul Daniel Magdal (invitat) /tenorul Hector Lopez (invitat), în rolul pictorului Mario Cavaradossi. Aceeași distribuție anunță numele îndrăgiților soliști ai casei, cu încununarea debutului în rolul sacristanului a tânărului talentat bariton Cezar Octavian Ionescu. Baritonul Teodor Busnea și basul Daniel Mateianu impersonează fugarul Angelotti, Spoletta este îndrăgitul tenor Ovidiu Manolache, Sciarrone este basul Cătălin Berea, temnicerul însuflețit de basul Victor Zaharia, iar Roberti este interpretat de tenorul Petru Pavel. Bogăția evenimentului este redată de interpreții Corului Mare și a Corului de Copii, nelipsiți de pe scenă, la fiecare mare sărbătoare a Operei din Iași. Manuel Giugula, maestru de cor de o decadă de ani tușează magistral cu intervenția ansamblului său în Te Deum..., o rugăciune păgână adresată de către Scarpia, Mariei Magdalena, pusă pe note ispititoare de către Puccini. Zbuciumul ambiției polițistului crunt al cetății este valorificat de sunetul salvelor de tun la fiecare pronunție a numelui Tosca. (Va, Tosca...). Partitura este respectată întocmai. Dragostea lacomă și hulpavă este rugată sfintei din icoane și de vocea Corului de Copii, dirijorul său Raluca Zaharia alege în rolul păstorilor din final pe tinerii talentați Sofia Elena Neacșu și Iustin Enachi, romanța Io de sospiri, interpretată în prospețimea glasurilor de copii din debutul actului al treilea devenind mărturie că împotriva destinului stă dragostea adevărată. Cristina Todi, coordonatorul Compartimentului de Balet „aruncă” încleșterea cumplitelor destine ale protagoniștilor în brațele expresivilor balerini, în scena de final de spectacol. Regia este semnată de Ognian Draganoff, decorul imaginat de Boris Stoynov, iar costumele sunt creația Tzvetankăi Petkova Stoynova. Orchestra Operei Națională din Iași este condusă la ceas aniversar de dirijorul ,,fără partitură” , maestrul David Crescenzi. Se anunță o seară istorică.

Afiș original - Tosca 1900 - premiera absolută, Afiș - Tosca 1956 - inaugurare Opera de Stat Iași, Afiș -Tosca 66 - Iași, 2022

De la premiera sa absolută până astăzi, alături de Traviata lui Verdi, Tosca este unul dintre cele mai jucate spectacole de operă din lume. Povestea are în centru drama unei cântărețe celebre, Floria Tosca (sopr.), îndrăgostită de un pictor de biserici, Mario Cavaradossi (ten.). Iubitul fidel al Floriei devine pradă pentru meschinul baron, Scarpia (bariton) când își apără camaradul, pe Cesare Angelotti (bas), un fugar, evadat din închisoare, fostul consul al republicii romane. În primul act cunoaștem personajele care țin auditoriul cu sufletul la gură. Scarpia, bănuind complicitatea lui Cavaradossi la ascunderea fugarului, plin de ură și cinism, jură să îl trimită pe acesta la moarte, pe de o parte, ca de altfel să speculeze gelozia Toscăi și să-și satisfacă puternica patimă pentru frumoasa artistă.


Cât de inspirat a fost Ioan Goia și prima echipă creatoare a Operei ieșene să aleagă Tosca spectacol inaugural! Probabil cerneala de pe vârful condeiului nu se va usca niciodată avidă în a scrie despre presupusa relație de iubire dintre celebra soprană Haricléa Darclée și monumentalul compozitor Giacomo Puccini. Cert este că din iubirea lor, dăruită creației, mai mult sau mai puțin dezvăluită, ia ființă aria care încununează toată dragostea oferită de un artist scenei și care transcede secole, Vissi d`arte, vissi d`amore. Indiferent de situație, toamna lirică vuiește în toată Europa de succesul celebrului spectacol. Covent Garden, Garnier, Bastille, Wiener Staatsoper reiau spectacolul cu nume de artiști românești pe afișe. Nu ar fi de mirare ca în curând toate marile teatre lirice europene să modifice strategiile de distribuire a spectacolului Tosca datorită ecoului vocilor autohtone, așa cum s-a întâmplat și la premiera din 15 ianuarie 1900, la Teatro Constanzi, din Roma cu debutul sopranei românce: „Darclée iși ridică fața brăzdată de lacrimi, de pe perne. Ochii ei, ca două pansele negre, se plimbă, o clipă, îndurerați, deasupra publicului. Și tăcerea grea de faptă se sfâșie. Se aude pentru întâia oară Vissi d`arte, vissi d`amore, romanța pe care, în cinstea marii Darclée, o scrisese Puccini.”(N. Carandino, Darclée)


Publicul ieșean aplaudă minute în șir interpretarea Aureliei Florian a binecunoscutei arii, în seara de 3 noiembrie 2022, pe scena Operei din Iași. Apreciată pentru „timbrul său liric întunecat și plin” de către critica contemporană, soprana și-a făcut debutul pe scena internațională în 2006, iar din 2011 este o apariție frecventă pe scena teatrelor din întreaga lume. Începutul stagiunii 2022 - 2023 o găsește pe artistă pe scena celebrată la Iași, în rolul său adorat, după cum mărturisește Aurelia Florian. Vocea sa puternică zguduie din temelii entuziasmul auditoriului, iar nu mai puțin de 800 de spectatori îi oferă aplauze, ovații și urale în picioare sopranei care oferă cu amplificare și generozitate candoare pe medii și argint pe acute, în ariile Floriei Tosca.


Vissi d`arte, vissi d`amore, Tosca - Aurelia Florian, Iași - 3 noiembrie 2022

Rezonantă rămâne interpretarea ariei E lucevan le stelle, dăruită cu atâta dragoste de tenorul Daniel Magdal. Măsură, precizie, esență, cântul tenorului a fost răsplătit de un public cald care efectiv l-a îngenuncheat la aplauze pe scena care l-a crescut. S-a născut la Iași, unde a absolvit cursurile Liceului de Artă ,,Octav Băncilă” și ale Academiei de Artă ,,George Enescu” – secția canto la clasa Maestrului Octavian Naghiu-Alba. Evoluția sa în repertoriul pentru tenor spinto-dramatic l-a purtat pe scene ale Operelor din întreaga Europă, dar și din America și Asia. Experiența sa din zeci de roluri a corespondat cu o redare a personajului Cavaradossi demn și sensibil. Poate că nu s-a văzut vreodată un tenor mai fericit cu scena sa, poate că nu s-a mai auzit vreodată un E lucevan le stelle mai bine interpretat. Publicul ieșean a răspuns pe măsură aplaudând zeci de minute, în timpul spectacolului, stabilind recorduri.

E lucevan le stelle, Mario Cavaradossi - Daniel Magdal, Iași, 3 noiembrie 2022

Carlos Almaguer este considerat una dintre cele mai importante voci baritonale din registrul dramatic contemporan. Pregătirea celui mai râvnit rol de bariton se face câteodată în ani întregi de zile. Artistul de origine mexicană, cu ocazia revenirii pe scena din Iași creează alături de orchestră, Corul Mare și Corul de Copii un moment ca o gravură în istoria evoluției Operei ieșene. Te Deum...este cântat impecabil, baritonul facilitează un gen de asperități pe grave, iar apăsând sunetele, vocea sa trimite auditoriul în adierea rece a vântului în amurg, pe podul Sant`Angelo, sub privirile îngerilor împietriți, așteptând un deznodământ implacabil. Cortina cade și lasă în afect un Scarpia îngenuncheat, flancat de Corul de copii, înțelegând o dată pentru totdeauna sensul versului: Nel tuo cor s`annida Scarpia!...(De inima ta se agață Scarpia-trad., n.red.)


Tre sbirri...Una carozza...Presto, Scarpia - Carlos Almaguer, Iași, 3 noiembrie 2022


Stagiunea 66 a Operei din Iași, operă cu dragoste


Opera Națională din Iași este precum un copil ingenios, care, în joaca sa de-a v-ați ascunselea cu cei mari crede că a găsit ascunzătoarea perfectă după draperiile transparente. Nu sunt puțini cei care au încercat să găsească alte variante de ieșire din instituția lirică ieșeană, după vreun spectacol savuros, când efectiv uită să mai părăsească incinta, încântat de prestațiile spectaculare din fosă și de pe scenă. Ieșirea de pe ,,partea” artiștilor pare imposibil de găsit. Iar asta se întâmplă pentru că Opera Națională Iași este ca un părinte care, deși știe că o dată ce fiica i-a crescut și că se va descurca în viața de adult, are o strângere de inimă la plecarea sa de acasă. Uneori, Opera din Iași e ca un tânăr care revine zilnic și așteaptă, în același loc, fata de care e nebunește îndrăgostit, pentru că fata își face drumul zilnic pe aceeași rută, pentru că acolo așteaptă în fiecare zi, un tânăr de care e iremediabil îndrăgostită. Opera este ca un poet care nu se poate opri din scris versuri, pentru că, în sfârșit a găsit rima perfectă.


Stagiunea proaspăt începută a Operei Naționale din Iași readuce în atenția publicului nevoia de artă și de educare a maselor în sensul culturii. Melomanii ieșeni asistă astfel la îmbogățirea repertoriului instituției de artă, cu titluri incredibile. Toamna bogată în roade aduce în atenția publicului meloman 4 premiere, debuturi semnificative ale soliștilor lirici și de balet, artiști de renume internațional, promovarea vocilor tinere, augmentarea calității producțiilor, Ieșenii sunt invitați, fără a găsi ieșire din fericire, a se bucura de muzica lui Verdi, Puccini, Bizet, Ceaikovski, Prokofiev, Lehar, Strauss (fiul) și alții. De altfel, cine știe ce farmece mai face actualul director interimar al Operei Națională din Iași, Andrei Fermeșanu, în timp ce templul artelor așteaptă în tihna aplauzelor calde a unui public îndrăgostit și aurul soarelui de toamnă.


Opera ieșeană este iubită ca un copil! Opera ieșeană este iubită ca un părinte!


Capturi video obținute prin amabilitatea domnului Iulian Drăgoiu.Credit foto: Luca Iuriciucd

Surse foto: Facebook/operiași

36 views0 comments
bottom of page