A fost `Bal Mascat` la Opera Națională Iași. Povestea dăinuie

Updated: Jul 2


Scenă act III

Diana Bucur - Amelia, Florin Guzgă - Gustav, Alexandru Sebeși - Moartea, Cor și Balet ONRI

Fotocredit : Luca Iuriciuc


Mască albă, mască neagră


Premieră la Opera Națională Iași, două reprezentații de Bal Mascat, un întreg ansamblu artistic și de creație, distribuție cu nume răsunătoare, sala plină de iubitori de muzică lirică, scena bogată de oameni de operă sunt elementele care au încununat sfârșitul înflăcărat de iunie, al anului pereche 2022, la Opera Națională Iași.

Aflat în slujba creației, tânărul regizor Cristi Avram a dăruit publicului, dar și tuturor celor implicați în redarea premierei Un ballo in maschera, un spectacol care cuprinde tot ceea ce Verdi propune prin arta sa, triumful vieții asupra morții, peste toate, triumful muzicii. Cu toate că libretul vorbește despre sacrificiul regelui Suediei, Gustav al-III-lea, cu toate că Renato, prietenul bun al protagonistului rămâne mâna criminală, iar printre personaje se perindă îngerul morții, mascat, în mantie albă, cu toate că Amelia își contorsionează iubirea unei profeții absurde, prăbușirea sinelui este singurul act de trădare sincer sugerat de regie.

Povestea vinde în Bal Mascat și chiar dacă s-ar fi dorit un spectacol de imagine, nicidecum un astfel de obiectiv nu și-ar fi atins scopul. Riscând neînțelegerea, într-un final opera verdiană este numai și numai conținut. Spectatorul fidel, mereu prezent la reprezentațiile Operei regăsește momente lirice familiare în conceptul lui Avram. Spiritul nou, prima experiență este exaltată de abundența de sugestii artistice. Sunt de toate în această operă. Simțul vizual nu se odihnește. Publicul decide ce păstrează sau ce omite din succesiunea de imagini caleidoscopice ce tronează catifeaua cortinei sau cadrele scenografice, tenul ce topește machiajul strălucitor de petrecere, cina tainică și înghețată a conspiratorilor din actul I, renunțarea la coșciugul ce pecetluiește finalul inevitabil. Sau poate că nu.

Scena finală

Celia Costea - Amelia, Ștefan Pop - Gustav, Alexandru Sebeși - Moartea, Manuela Barna Ipate - Oscar, Cor și Balet ONRI

Fotocredit : Luca Iuriciuc


Opera de maturitate a lui Verdi compune o pleiadă de semnificații, de fapt. Personajele sale sunt analizate chiar dinainte ca să fi fost redate muzicii de către compozitor. Ochiul bine format al regizorului Cristi Avram asupra caracterelor puternice și esențiale, de nuvelă a zărit dorința artiștilor lirici aleși pentru cele două distribuții de a contribui asupra rolurilor asumate. Mai mult decât atât cu cât tenorii Ștefan Pop și Florin Guzgă au ales producția ieșeană a operei Un ballo in maschera pentru a debuta în rolul Gustav/Riccardo. Năpasta fiecărui personaj este ușor transferabilă în comportamente ce presupun aplecarea către statut și rang social. Protagonistul renunță la sentimentele ce le poartă pentru soția celui mai bun prieten al său, preferând chemarea datoriei. Premeditarea uciderii regelui său, dar și omului căruia i-a dedicat viața sunt mascate de către Renato sub argumentul crimei de onoare. Cum reușesc cei doi eroi să ne convingă de propria cinste sau dacă loialitatea are termen de expirare, aflăm negreșit din stal, lojă sau balcon, la Opera Națională Iași, oricând programul anunță Un ballo in maschera, de Giuseppe Verdi.


Riccardo, de ce ești tu, Riccardo?


Tenorul Ștefan Pop

Fotocredit : Luca Iuriciuc

Tenorul Ștefan Pop revine pe scena lirică ieșeană și împărtășește cu publicul o interpretare de gală, a rolului său de suflet, Riccardo. Conducerea Operei din Iași preferă varianta numelui protagonistului, Gustav, respectând libretul. În orice versiune vocea Ștefan Pop este regală. E un rol pregătit sub atenta supraveghere a baritonului Leo Nucci. Auspiciile sociale favorizează preludiul debutului, pe scena românească, care va iscăli cu iubire drepturile asupra interpretării de apogeu a lui Ștefan Pop.

Străinătatea să se pregătească cu brațele deschise. Sunt treisprezece ani de când tenorul s-a îndrăgostit de complexitatea acestui rol. Publicul ieșean nu contenește să își răsfețe artistul, care se simte de-al casei, la Opera din Iași.

Tenorul Florin Guzgă

Fotocredit : Luca Iuriciuc

Măgulitor a fost debutul colegului său de scenă, Florin Guzgă. Regele suedez la curtea ieșeană a deservit totalmente auditorului său. Tenorul ieșean are niște atribute și veleități de spint și de factură dramatică care prevede un competitor de redută artiștilor îndrăgostiți de Verdi. Flerul directorului Operei Iași, Andrei Fermeșanu în a oferi publicului mai mult decât se așteaptă, este incontestabil.


Regina capturată întru veșnicie


Eroi de compoziție, rezonanță istorică, muzică fermecătoare sunt provocările oricărui mare creator al spectacolului Bal mascat. Floarea preferată a lui Verdi, camelia, atrăgătoare prin frumusețe însoțește eroina Amelia, pe tot parcursul poveștii, ca o speranță a izbăvirii păcatului iubirii. Distribuția premierei a iscălit cu litere de platină în sufletul melomanilor ieșeni. De punctat cu ocazia acestui spectacol este reliefarea relațiilor și interacțiunile personajelor de pe scenă. Astfel, binomul Ștefan Pop-Bogdan Baciu, Gustav-Renato relevă necesitatea impregnării în mentalul colectiv a unui cuplu profesional artistic de succes, tenor-bariton. Perechea vocală artistică Florin Guzgă-Diana Bucur, Gustav-Amelia, tenor-soprană stârnește dorința de a-i urmări des în concerte de operă sau impersonând alte cupluri celebre.

Andrada Roșu-Vaida a conturat, în cele două seri de premieră personajul întunecat și mistic al Ulricăi. După afirmațiile directorului interimar, Andrei Fermeșanu, publicul ieșean a cerut reîntoarcerea mezzosopranei pe scena lirică ieșeană, același public îngenuncheat de caracteristicile de ventriloc ale superbei artiste. Vocea ei a învăluit sala teatrului ca într-un descântec. Jocul dramatic a stăruit privirea de diamant într-un punct fix. Mezzosoprana părea că își trage seva vocii din stihii exterioare trupului. Actul II a aparținut incredibilei artiste, așteptată cu bucurie mereu de publicul ieșean.

Sopranele. Negreșit este atributul de felicitare, ireală Celia Costea! Celebra soprană, pars moralis a Operei Națională din Iași, descendentă a fagotistului Costea a încercat să prevestească prin declarațiile de presă despre dificultatea tehnicii lui Verdi, însă nu a prevenit despre măiestria cu care abordează ea însăși această tehnică. Publicul nu s-a stăpânit ușor aplaudând minute în șir duetul afectuos cu Ștefan Pop sau aria Ameliei, din actul al-III-lea. Negreșită este promisiunea smulsă de a reveni în Iași, spre a ne bucura de parfumul vocii sale, acasă.

Cutremurătoare interpretare a Solo un detto ancora ne-a oferit Diana Bucur, partenera de scenă a tenorului Florin Guzgă, din cea de-a doua seară de spectacol. Soprana uimește cu fiecare prezență pe scenă, prin sensibilitate și cristal, dar perfect adaptată carnalității unei voci puternice și bogate. Energia sopranelor de coloratură a molipsit teribil auditoriul. Manuela Barna Ipate și Cristina Grigoraș au dovedit un Oscar frenetic, jucăuș și dulce.

Eri tu chi macchiava, aria baritonilor, emblematică pentru Bal mascat, deoarece dezleagă intriga operei. Renato îî adresează prietenului său gândurile sale de regret tardiv pentru toate suspiciunile ce îi macină sufletul. Onorantă prezența celor doi baritoni, atât de apreciați în lumea largă, Bogdan Baciu și Șerban Vasile. Câtă eleganță și noblețe a oferit Bogdan Baciu în prima seară de spectacol, atât de multă plăcere de a cânta și adecvare a dezvăluit Șerban Vasile, în cea de-a doua reprezentație.

Corul și orchestra Operei Națională din Iași, sub bagheta dirijorului italian Andrea Albertin au constituit forțe muzicale de sine stătătoare, muzica lui Verdi presupune de altfel un constant dialog cu publicul, cu alte personaje, pe lângă susținerea eroilor de pe scenă. Au participat Cezar Octavian Ionescu-Silvano, Ștefan Linu-Samuel, Daniel Mateianu/Teodor Busnea-Tom, Ovidiu Manolache-Judecător/servitorul Ameliei. Scenografia aparține Vioricăi Petrovici, asistenți Maria Eșanu, Andreea Radu, video design Andrei Botnaru, light design Adrian Buliga. Coregrafia năucitoare este semnată de coordonatorul Cristina Todi.


Scenă act I

Ștefan Pop-Gustav, Cor și Balet ONRI

Fotocredit : Luca Iuriciuc


Publicul ieșean a aplaudat frenetic două reprezentații de neuitat ale Balului Mascat, pe 25 și 26 iunie 2022. Succesul de casă și nu numai a dus vestea unui spectacol pentru care călătoria din orice colț al lumii, către Iași, pentru o seară petrecută la Operă nu mai pare doar un vis. Reușita artiștilor și a echipei de creație a fost felicitată în multe idiomuri. Spectatorii au descoperit splendoarea arhitecturii Teatrului Național din Iași, dar și-au îmbrățișat artiștii preferați, direct pe scenă în fiecare seară. Reprezentați ai orchestrei, ai corului, baletului și eroii din poveste și-au primit fanii cu brațele deschise și au dăruit autografe.



514 views0 comments